perjantai 7. joulukuuta 2018

Osaamismerkit Teh. 3

Analytiikka

Analytiikan avulla pystymme seuraamaan milloin sivustoillamme tapahtuu suurinta liikettä. Sen avulla saamme myös selville mitä kautta suurinosa vierailijoista tulee sivuillemme. Näemme myös milloin on paras aika julkaista ja pystymme säätelemään julkaisuajankohtia. 

Kolme somekanavaa mistä pystymme seuraamaan analytiikkaa!
(esimerkiksi) 

Facebook

Facebookin (yritystili) analytiikassa pystyy seuraamaan seuraavia:

  • Sivun näyttökerrat 
  • Sivun esikatselukerrat 
  • Sivuntykkäykset
  • Julkaisun kattavuutta
  • Suosituksia
  • Sitoutumista julkaisuihin
  • Sivun vastauskykyä
  • Videoiden näyttökertoja
  • Sivun seuraajia



























    Jokaisesta osasta pystyy seuraamaan myös lasku- ja nousuprosentteja eli pystyy näkemään miten sivulla menee, paljonko sitä käytetään ja mitä kannattaa huomioida enemmän ja mitä vähemmän.


    Facebookin analytiikassa pystyy myös seuraamaan viiden viimeisimmän julkaisun menestymistä eli mikä on julkaisun kattavuus, sitoutuminen jne. Julkaisua voi myös markkinoida jos tuntuu että julkaisu ei saa tarpeeksi huomioita mitä se oikeasti tarvitsisi.



    Instagram

    Instagramin yritystilin analytiikan kautta pystyy seuraamaan seuraavia asioita:


    Tilin tapahtumia tietyltä ajalta eli paljonko vierailuja on profiilissa ollut tai paljonko sivustoklikkauksia on tapahtunut.
    Tilin tutstumista eli onko kattavuus minkalainen eli kannattaako sitä pitää yllä ja näyttökertoja eli kuinka moni on nähnyt tämän profiilin. 


















    Sitä kautta pystyy myös seuraamaan sijaintia eli näkemään mistä kaupungeistä on eniten seuraajia profiililla sekä mistä maasta on eniten seuraajia. 









    Sitä kautta saa myös selville ikäryhmä haarauman eli pystyy näkemään minkä ikäiset seuraa profiilia. Tämän taulukon avulla näkee, että 18-24 vuotiaat seuraavat eniten ja sen jälkeen tulee 35-44 vuotiaat. 
    Sen avulla näkee myös sukupuoli jakauman eli näkee kuinka monta prosenttia seuraajista on naisia ja montako miehiä. 





    Ikäryhmä kohdan kautta pystyy myös tarkentamaan, että minkä ikaiset miehet seuraa profiilia ja minkä ikäiset naiset seuraavat profiilia. 

    Miehistä eniten 18-24 vuotiaat ja naisista eniten 35-44 vuotiaat.



















    Instagram analytiikassa pystyy myös seuraamaan mihin aikaan päivästä tapahtuu eniten toimintaa eli milloi kannattaa julkaista julkaisuja, jotta tarpeeksi moni näkisi julkaisun. Esim. kello 21.00 on eniten toimintaa ja tapahtumaa tilillä.




    Blogger

    Bloggerin analytiikassa pystyy seuraamaan sivun katselukertoja. (Kuvassa näkyy katselukerrat jaoteltuna eli tämänpäivän-, eilisenpäivän-, viime kuun- ja koko historian katselijat.

    Tämän avulla voi myös seurata jokaisen tekstin katselu/luku kertoja sekä mistä maista lukjat/blogissa kävijät ovat.





    Joten voin todeta, että analytiikka on loistava keksintö, koska sen avulla kuvien ja erilaisten tiedostojen ja sisältöjen julkaiseminen on paljon helpompaa. Sen avulla tiedät suunnilleen milloin kannattaa julkaista jotain ja milloin ei. Mitä kannattaa julkaista ja mitkä ikäryhmät seuraavat eniten profiileja. Analytiikan avulla saat selville ylipäätäänsä, että kannattaako profiilia pitää yllä vai ei. 

    Itse olen ymmärtänyt miten analytiikka toimii ja mitä hyötyä siitä on ja olen varma, että tulen käyttämään sitä tulavaisuudessa hyödykseni.  



    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti